ClickOnce to technologia Microsoft, pozwalająca zainstalować aplikację w wydzielonym folderze, umiejscowionym w lokalnych zasobach użytkownika systemu Windows. Zaletą tej technologi jest łatwość instalacji oprogramowania, instalator sprawdza brakujące składniki zależne i instaluje je w razie potrzeby. Aktualizacje odbywają się w sposób automatyczny, instalator nie wymaga podnoszenia uprawnień na czas przeprowadzenia instalacji, jest to wygodne rozwiązanie dla użytkownika oraz dla administratorów oprogramowania.
Czasami jednak są problemy z instalacją i aktualizacją, które przeważnie wynikają z niezgodności wersji instalowanych składników lub nieprawidłowej (niekompletnej) instalacji lub aktualizacji oprogramowania.
Po instalacji / aktualizacji nie można uruchomić aplikacji
Jeżeli po instalacji oprogramowania pojawia się komunikat:
Nie można uruchomić aplikacji. Skontaktuj się z dostawcą aplikacji.
Kliknij tutaj, aby wysłać ten błąd do serwera wdrożenia i wyszukać znane rozwiązania tego problemu.
[ OK ] [ Szczegóły ]
Po kliknięciu na przycisk Szczegóły wyświetlony zostanie log instalatora, zawierający informacje o błędzie. W pierwszej kolejności należy zapoznać się z logiem i zorientować się, z instalacją jakiego komponentu instalator ma problem.
Problem z instalacją lub manifestem może być spowodowany nieukończonymi lub wstrzymanymi aktualizacjami systemu Windows. Dlatego przed przejściem do rozwiązania problemu należy sprawdzić, czy system Windows jest aktualny, np. nacisnąć równocześnie klawisze Windows + R i wpisać control update - otwarte zostanie okno aktualizacji, w którym należy sprawdzić, czy system jest aktualny. Jeżeli system nie jest aktualny należy uruchomić zaległe aktualizacje i sprawdzić, czy problem dalej występuje.
Rozwiązanie problemu
1. W pierwszej kolejności należy spróbować ponownie zainstalować program
Schemat postępowania
- Usunąć program z komputera.
- Ponownie pobrać program ze strony
- Zainstalować program
Jeżeli programu nie ma na liście Aplikacji lub ta operacja nie nie zmieniła, należy przejść do punku 2.
2. Rozwiązaniem problemu może być naprawa uszkodzonej pamięci cache
Schemat postępowania
- Uruchomić wiersz poleceń,
- np przez naciśnięcie klawisza Windows + R i wpisanie w oknie uruchamiania cmd
- lub odszukać w menu Start System/Wiersz polecenia
- Wpisać rundll32 dfshim.dll CleanOnlineAppCache i nacisnąć Enter
Po wykonaniu operacji należy spróbować ponownie zainstalować lub uruchomić program, jeżeli to nie pomogło należy przejść do punku 3.
3. Rozwiązaniem problemu może być usunięcie roboczego folderu manifests (z manifestami komponentów) i powtórna instalacja lub aktualizacja oprogramowania.
Schemat postępowania
- Odszukać i otworzyć roboczy folder aplikacji:
- C:\Users\(nazwa_użytkownika)\AppData\Local\Apps\2.0\KATALOG1.ABC\KATALOG2.ABC\ lub
- C:\Użytkownicy\(nazwa_użytkownika)\AppData\Local\Apps\2.0\KATALOG1.ABC\KATALOG2.ABC\
- np. C:\Users\Ewelina\AppData\Local\Apps\2.0\SDFS56HO.D5Y\HRYDG08S.8RE
- gdzie:
- (nazwa_użytkownika) - nazwa zalogowanego użytkownika systemu Windows,
- KATALOG1.ABC, KATALOG2.ABC - nazwa katalogów programu. Jeżeli w folderze \Apps\2.0\ znajduje się więcej folderów, to należy otworzyć je i sprawdzić, czy zawierają pliki instalowanego programu. W ostatnim folderze powinien znajdować się folder manifests.
- Usunąć folder manifests.
Jeżeli folder C:\Users\(nazwa_użytkownika)\AppData jest niewidoczny, to należy włączyć widok ukrytych plików. Aby włączyć wyświetlanie ukrytych plików należy otworzyć okno eksploratora plików, w górnym menu kliknąć Widok, następnie Opcje i w oknie Opcje folderów kliknąć na zakładkę Widok. Na liście ustawień zaawansowanych odszukać Ukryte pliki i foldery i zaznaczyć opcję Pokazuj ukryte pliki, foldery i dyski.
Jeżeli nie ma we wskazanym folderze katalogu manifets lub usunięcie folderu manifets nie poprawiło sytuacji należy przejść do punktu 4
4. Możliwe, że uszkodzone lub niekompletne pliki znajdują się również w wyższych folderach.
Schemat postępowania
- Odszukać folder C:\Users\(nazwa_użytkownika)\AppData\Local\Apps\2.0\
- Usunąć wszystkie pliki i foldery z folderu C:\Users\(nazwa_użytkownika)\AppData\Local\Apps\2.0\
Jeżeli i to nie pomogło prosimy opisać problem, dołączyć log instalatora i wysłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.